Da li si ikada osjetio glasnoću tišine?
Zvuči nespojivo ova sintagma, znam.
Zvuči nestvarno, znam.
Zvuči magično, znam.
Ali vidi – ipak zvuči.
Tišina može da zvuči glasnije nego vrisak. Ona može da sruši svijet
brže nego oružje.
Ona može da kaže više nego riječ.
Ona može da smiri bolje nego aspirin.
Ona može da rodi najsjajnije misli.
Ona može da boli.
Da liječi.
Ona ima lice i naličje.
Da li si ikada osjećao da ti je tišina u nečemu pomogla – možda kao
psiholog, možda kao tumač, možda kao smirenje, možda kao spas, možda kao
utjeha. Ako uradi barem jedno od ovoga, onda je vrijedna poštovanja. Isto kao
što ona svojim prisustvom poštuje mrtve na grobljima, tako je i mi živi trebamo
poštovati, trebamo je osjetiti.
Tišina može biti i ružna i neugodna upravo zbog toga što se povezuje
sa smrću, grobljima, strahovima, samoćom, itd. Da, nekad zna djelovati i
jezivo, nekad može izazvati i strah. Nekad može pojačati vaš osjećaj
usamljenosti. Nekad može pojačati vašu bol, nekad može produbiti vaše crne
misli. Istina, ona može da boli.
Na djelovanje njenog naličja je teško utjecati, ali djelovanje lica
možemo uz trud osjetiti.
Tišino, hvala ti što si nekada bila glasna. Zaboravit ću ono kad me
ta glasnoća gušila i mučila. Hvala ti što si sad bila glasna i dozvolila ovim
riječima da se prospu po papiru.
Krik užasa pada po
bijelim i crnim dušama.
Bijele dotiče.
Crne ne spire.
Crne ne spire.
Bijele pokušava
isprljati, a crne ostaju crne.
Valjda na svom putu
od vječnosti do sada pređe mnoge bijele i crne duše, neprestano nastavljajući
svoj pogani zadatak. Neprestano uništavajući čovječnost ili ono što tako
nazivaju. Da li to uopće postoji?
Ma ni taj krik vise
nije siguran da li uništava ili uljepšava. Ovima koje nazivaju čovječnima krik
postaje muzika, a smrt strast. Ova stvarnost koje smo dio pustinja je
grozničavih i bolesnih tačkica prašine. Svaka tačka čini pustinju bolesnijom i
bolesnijom.
Iskra užasa dotiče
nas, tama postaje ugodna, užas postaje vlast. Vlada, vlada i vladat će još dugo
ovim dijelom svemira koji nazivamo stvarnost.
Šta da uradi ovaj
kojeg nazivate čovjek? Nazivate ga humanim, razumnim i svakojakim drugim
lijepim nazivima. Je li humano ono što on zaista jeste?
Njegova vlast je
užas. Njemu krik drugoga ne smeta. Njemu nije mučno gledati krvavo meso
drugoga. Njemu je to strast – njega to hrani – njega to uzdiže iznad drugih.
Napravljen je kao mehanizam, kao robot. Slavi svoje ime kao da je savršenstvo.
Tuđa imena zaboravlja. Ne smeta mu taj bolesni krik koji se čuje svuda oko
njega, taj krik koji mu uništava život i ono što bi on trebao da bude.
Uživaj čovječe u
muzici koja te uništava… ta muzika će te dovesti do savršenstva vječnosti
kojega sada nisi svjestan. Sada samo čuješ svoje ime i svjestan si samo svog
zrna prašine u ovoj bolesnoj pustinji.
A Krik užasa i dalje
pada po bijelim i crnim dušama.
Moj
prvi susret sa smrću
Sjećam
se kao da je bilo jučer, a bilo je 04.06.2003.
godine. Mislim da je to bila posljednja sedmica školske godine kada sam
završavala sedmi razred. Ne znam tačno ni koji je dan
bio. Sjećam se onog malog odmora prije časa
matematike, kada sam na dispjelu svoje žute Nokie
ugledala mamin broj. Bilo mi je čudno što me zove
dok sam u školi. Pritisnuvši onu zelenu tipku, shvatila sam zašto me zove.
“Lami draga, jutros je umro čika Slobodan”, to je rekla.
Ne mogu sada tačno da opišem taj osjećaj,
valjda je taj prvi šok pomutio moje misli. Ne sjećam se ni šta sam
joj rekla, ali znam da nisam odmah plakala. To je bio moj prvi susret sa smrću,
tj. prvi put da je umro neko ko mi je bio blizak. I nisam imala pojma šta je
to, šta se to desi, pa te više nema. Kako te nema, što te nema, šta da rade oni
kojih ima i koji te vole? I još mnogo pitanja.
06.06.
je bila komemoracija i sahrana. Mama me ništa nije pitala, znala je da sam tužna.
Komemoracija je bila u pozorištu. Željela sam sjesti
na najbolje mjesto u sali, sredina sedmog reda, kao da ću gledati
predstavu. Kao da ću gledati neku njegovu
maestralnu predstavu. Umjesto predstave gledala sam samo njegovu sliku na
sredini puste, svečano crne pozornice. Po prvi
put sam tu pozornicu, koju sam smatrala drugim domom od svog djetinjstva,
gledala s tugom. Više se i ne sjećam šta su
govorili na komemoraciji, samo sam čula šumove i
glasove, a gledala sam samo sliku i njegove oči.
Sahrane
se dobro sjećam. Bio je to zaista vruć
ljetni dan. Crkvičko groblje. Povorka ljudi
ispred kojih nekoliko elegantno obučenih mladića
nosi kovčeg, a u kovčegu onog veselog
nasmijanog čovjeka sijede brade. Zamišljala sam ga
nasmijanog i dok leži nepomično
u tom velikom kovčegu. Povorka ljudi je nosila
vijence i cvijeće. U trenutku kad su ga
spuštali na mjesto njegovog novog doma, sjećam se da sam
mnogo plakala. Suze su navirale nekontrolisano, a bol u duši me gušio, i gušio.
Ispratili smo ga otmjeno i skromno, sa nekoliko stihova i nekoliko
cvjetova koji će mu krasiti taj novi dom.
Spustili smo vijence i cvijeće i ostavili ga na tom
mjestu. “On ostade, a mi odosmo”, rekoh u sebi. I zaista bi tako.
Sjećam
se da sam došla kući i legla na krevet okrenuta
licem prema zidu. Sjećam se i da sam mnogo
plakala. Tada sam se sjetila svakog trenutka provedenog s tim divnim čovjekom,
koji je i zaslužan za to što sam ja kročila
u pozorište i što sam zavirila u mnoge svjetove utjelovljavajući
različite
likove – i tako upoznavala i sebe i ljude. Taj čovjek me naučio
važnim
stvarima što iz glume, što iz zivota. Te “lekcije” iz života su i
vrednije za mene, ovakvu kakva sam danas.
Od
tog dana znam šta znači biti ponosan što si nekoga
poznavao. Od tog dana znam šta znači kad taj neko
ode. Od tog dana znam da ću se uvijek sjećati
svog dragog čika Slobodana i tog vrelog junskog dana. “Mala, ti ćeš meni na
akademiju kad završiš treći
gimnazije, preskočit ćemo onaj četvrti, je l’ tako?”, govorio je. Od
tog vrelog junskog dana u svakom trenutku mogu da u glavi vidim sliku njega
kako govori ovu rečenicu, izraz lica, ton,
pokret, sve. Od tog dana svaki put kad ga se sjetim, u glavi vidim sliku dragog
čovjeka
koji se smješka svojoj maloj djevojčici.
Nema komentara:
Objavi komentar